Fietsvakantie 2010 van Erica en Arnold
De aanloop

Laatste wijziging aan deze pagina: 31-05-2020 11:28

7 mei is het zover: dan gaan we naar Seattle, onze Santos fietsen gaan mee in het vliegtuig.
Een heel gedoe: we hebben een paar weken geleden fietsdozen op Schiphol opgehaald, grote lompe kartonnen dozen. Het geldt als een extra stuk bagage, dat niet meer dan 23 kg mag wegen. Dat halen we mooi niet dus: onze fietsen wegen elk 19,7 kg, en zo'n doos 4 kg/stuk, we komen er dus net wat boven. Maar hopelijk kijken ze niet zo nauw.
Kees brengt ons met een busje naar Schiphol, hij staat om 6:15 uur klaar. 10:15 uur vertrekt de KL6033, een non-stop vlucht van ruim 10 uur.

De geplande fietsroute:

Route Pacific Coast

Dit is de Pacific Coast Cycle route.
In het boekje gaan ze van Vancouver naar San Diego, maar wat wij gaan doen is meer dan genoeg.
Als je de route wat gedetailleerder wilt zien:
ga naar Google Maps, en in het zoekvenster, type: http://www.crondor.net/usa/routeplan.kml.
Of nog beter (als je Google Earth hebt): klik op de link: http://www.crondor.net/usa/routeplan.kml

In Seattle worden we met een pick-up truck opgehaald door Martijn en zoon Nick. We brengen eerst een paar dagen door bij Marianne en Martijn, in Seabeck WA.
Daarna beginnen we aan onze tocht tot aan Santa Barbara, iets ten N. van Los Angeles. De totale route, zonder "extraatjes", is zo'n 2300 km.

Donderdag 6 mei 2010

De laatste voorbereidingen of: hoe een dag snel voorbij kan zijn.
Vanmorgen "even" de fietsen wegbrengen naar Robs Bikecenter in Maasland voor een servicebeurt. Helaas had Robs assistent een dubbele afspraak gemaakt en was Rob druk bezig met het aanmeten van een nieuwe racefiets. En z'n assistent had ca 1,5 uur nodig voor de beurt, helaas, dus of we even ergens koffie konden gaan drinken. Geen ramp natuurlijk, maar we waren de hele ochtend kwijt en alle "cafeetjes" waren nog dicht.
De middag was gereserveerd voor het inpakken van de fietsen. Tijd genoeg, dachten we, maar ook dat viel flink tegen. Stuur 1/4 slag draaien, trappers omdraaien en dan moet het in de doos passen. Niet dus.... Het stuur stak erboven uit. Na een hoop getob, de eerste fiets met een dikke bult boven de doos en met een paar meter ducktape dichtgemaakt. De tweede paste iets minder slecht, maar we waren niet tevreden. Toch maar het voorwiel eraf gehaald en dat bleek de juiste oplossing. Dus van de eerste doos alle ducktape er weer af, fiets eruit, voorwiel eraf. En zo hielden we uiteindelijk twee keurige pakketten over, die met een paar uitgesneden handgrepen uitstekend te hanteren waren. Maar inmiddels was het wel half zes.

Arnold's fiets wordt onder handen genomen.

Zo zou die in de doos moeten kunnen (isolatie om het frame ter bescherming)
niet dus: het voorwiel moest er nog af!

Hè hè, de fietsen zitten in de dozen!

vrijdag 7 / zaterdag 8 mei 2010

Vrijdag is een lange dag geworden. We waren vroeg op (5.15uur) en iets na zessen reden we langs Kees om naar Schiphol te gaan. Het was wel druk, maar gelukkig geen files. Fietsdozen beide in de breedte op een karretje en een ander karretje voor de twee koffers. Dat ging makkelijker dan we verwacht hadden. Zo naar de rij om de bagage in te leveren. Daar was het flink druk en toen we aan de beurt waren, bleek dat ze aan die balie de fietsen niet konden regelen. We moesten ergens anders zijn en konden daar weer in de rij met de dozen staan wachten. Uiteindelijk gelukt, de fietsdozen werden van labels voorzien. Toen moesten we nog bij een loket betalen, kregen andere boarding cards en daarna moesten we de fietsen bij "odd size bagage" afgeven.

Het vliegtuig ging met kleine vertraging weg (10:30 begon er beweging in te komen). Na een lange vlucht kwamen we 10,5 uur later in Seattle aan (12 uur plaatselijke tijd). Dus de middag begon pas voor ons.

Douane duurde wel even, want het was vrij druk, maar we hebben wel langer moeten wachten. De bagage kwam vrij snel en de twee fietsdozen stonden ook al ergens klaar. Maar we waren nog niet het vliegveld af: Je moet in Seattle eerst nog met een treintje van de aankomsthal naar het hoofdgebouw. Bagage moest daarvoor weer ingeleverd worden, de fietsdozen ook. In het hoofdgebouw hadden we snel onze koffers en troffen Nick, die ons opwachtte. Maar de fietsdozen kwamen nog niet. Gevraagd en nog eens gevraagd. Het bleek dat die nog apart "gescand" moesten worden door de douane, en dat duurde zo lang. Uiteindelijk ging het luik bij "oversize bagage" open en kwamen de dozen er.
Ondertussen was Martijn ook aangekomen.
Nick zou de dozen met zijn wagen zaterdag in Seabeck komen brengen, want hij moest 's-middags ook nog ergens anders naar toe. Wij gingen met Martijn naar Seabeck, nog 1,5 uur rijden.
Het was schitterend weer. Prachtige blauwe lucht en van die grote bobbelwolken rond de bergen. Temperatuur rond 18°C. 's avonds vroeg naar bed, hoewel: met een tijdverschil van 9 uur was het voor ons al ochtend geworden en was het dus een heel lange dag geworden.

Zaterdag al heel vroeg wakker. Onze biologische klok is nog niet gewend. We konden vanaf de eetkamer genieten van een schitterend uitzicht op de "Brothers", een stel bergtoppen van het Olympic National Park. En van Amerikaanse goudvinken, zo geel als een kanarie, Stellar Jays, Robins (roodborstlijster), eekhoorntjes, een zeldzame "Mountain Quail" (kwartel), enz.

Uitzicht op het Olympic National Park
met de tuin op de voorgrond

Een Amerikaanse goudvink en een Pine Siskin

Een purple Finch

Aan de slag met Erica's fiets

zondag 9 mei 2010

Vandaag gewandeld in het "Seabeck Scenic Beach State Park", langs het Hood Canal.
Heerlijk struinen langs het met oesterschelpen bezaaide strand met uitzicht op de besneeuwde toppen van de Olympics.
Prachtig weer! Ze hebben onze "bestelling" goed uitgevoerd.
Om te zien waar dat precies geweest is: zie wandeling met foto's in Google Earth
of plak http://www.crondor.net/usa/tracks.kml in het zoekveld van maps.google.com

Varens aan de rand van het strand

Op zoek naar mooie schelpen

maandag 10 mei 2010

Vandaag nog een lekker rustig dagje. Met Martijn gewandeld naar een riviertje, waar vorig jaar nog een beverdam met meertje was. Door alle regenval van de afgelopen winter is alles waarschijnlijk weggespoeld. Maar het was een prachtig groen plekje vol met varens en mossen, een klein stukje regenwoud.

Eén groene massa

Allemaal varens en mossen
De wandeling met meer foto's: 10mei.kml
of plak http://www.crondor.net/usa/10mei.kml in het zoekveld van maps.google.com

vervolg, Washington (11 - 14 mei)
NW Oregon (15 - 18 mei)
ZW Oregon (19 - 23 mei)
Californië deel 1 (24 - 31 mei)
Californië deel 2 (1 - 6 juni)
De laatste dagen (7 - 17 juni)