Fietsvakantie 2010 van Erica en Arnold
Californië deel 2

Andere delen: Laatste wijziging aan deze pagina: 31-05-2020 11:28

dinsdag 1 juni: Elk - Fort Ross

We begonnen de dag met een heerlijk ontbijt in ons huisje: roerei met wat spinazie, uitgebakken spek en wat geroosterd brood, een glaasje jus d'orange en een schaaltje vers fruit. En natuurlijk een grote thermoskan met koffie.

De route ging door een glooiend gebied, ruig grasland met af en toe wat koeien of schapen. Ook vaak hoog langs de kust, met mooi uitzicht in de diepte.

En we hadden de steilste helling van de hele Pacific Coast Route. Voor het eerst moesten we een stuk lopen.

Het motel waar we na 70 km fietsen wilden overnachten, bleek vol te zitten met een grote groep. Dat was even een tegenvaller, nu moesten we 24 km verder fietsen. Maar gelukkig hadden we vandaag voor het eerst flinke meewind en het extra stuk fietsen was voor een groot deel betrekkelijk vlak. Met natuurlijk een paar gemene klimmetjes.

We hebben nu een royale kamer in wat vroeger, tot 1966, een jongensinternaat was. Restaurants zijn hier niet, maar de voorraad bevatte nog voldoende rantsoen voor een avondmaaltijd. Eén minpuntje: er lopen hier een aantal pauwen rond, die heel opgetogen lopen te krijsen. Gelukkig hebben we oordoppen voor vannacht.

92,5 km afgelegd.

Aasgieren, met een lelijke rode kop.

Dit huis staat wel heel dicht bij een steile rots. Maar er stond een stevig hek omheen.

Bij dit leuke winkeltje in Anchor Bay kochten we een paar stukken overheerlijke rijpe meloen.

Ook in Anchor Bay, deze kleurige winkeltjes

Toegift, zeegezicht tijdens de laatste kilometers.

De route met de foto's van 1 juni
of plak http://www.crondor.net/usa/elk-fort_ross.kml in het zoekveld van maps.google.com

woensdag 2 juni: Fort Ross - Bodega Bay

Een nevelige dag en lood in onze benen van de lange dag gisteren. We fietsten een heel stuk flink hoog boven de oceaan, maar door de binnendrijvende zeemist zagen we helaas niets. Daarna wel een prachtige afdaling met diverse haarspeldbochten, zie foto.

's-Middags trok de nevel iets op en konden we weer wat foto's maken. We hebben het vandaag wat rustig aan gedaan, o.a. een tijdje op een strandje van de enorme golven genoten.

Motel in Bodega Bay, na 45,6 km fietsen.

Hier zie je een deel van de afdaling met haarspeldbochten bij Jenner.

Uitzicht vanaf ons picknickplekje

Strandje voor Bodega Bay

Je ziet hier veel IJsbloemen in allerlei kleuren. Hier zijn ze toevallig geel.

Ons motel in Bodega Bay

De route met de foto's van 2 juni
of plak http://www.crondor.net/usa/fort_ross-bodega_bay.kml in het zoekveld van maps.google.com

donderdag 3 juni: Bodega Bay - San Geronimo

Bij het wegrijden vanmorgen hoorden we de zeeleeuwen al blaffen en even later zagen we ze zwemmen in het haventje van Bodega Bay. Telkens als ze met hun koppen boven water kwamen, hoorde je ze. Heel leuk om een tijdje naar te staan kijken.

's Morgens reden we door een vriendelijk groen glooiend (lees: klimmen en dalen!) landschap met koeien en schapen.

Een koffiestop met overheerlijk vers gebakken chocolade-kokos-pecannootkoek in Tomales liep uit op een gezellige ontmoeting met een duits-slowaaks stel dat met een huurauto rondtrok en met fietser Jimmy, die we de afgelopen dagen al diverse keren zijn tegengekomen. Hij en zijn maatje rijden ongeveer gelijk op met ons, zijn maatje komt altijd een stuk later.

's Middags reden we langs de Tomales Bay en het was werkelijk verbazend hoe veel kleine, steile heuveltjes ze daar hadden. En op het laatst hadden we een verrassend mooi en lang fietspad door het Samuel P. Taylor State Park, door een mooi Redwood bos. Daarna was het nog maar een klein stukje fietsen naar de Valley Inn in San Geronimo, iets voor Fairfax.

72 km afgelegd.

Bakkerij annex cafeetje in Tomales

De dames in de bakkerij wilden wel op de foto

We rijden vaak onder heerlijk geurende Eucalyptusbomen door.
Dit was wel een erg grillig exemplaar.

Laag water in Tomales Bay

Een heel vreemd gevormd bosje

Vaak staan er veel bloemen in de berm

Pauze in Samuel P. Taylor State Park

De route met de foto's van 3 juni
of plak http://www.crondor.net/usa/bodega_bay-san_geronimo.kml in het zoekveld van maps.google.com

vrijdag 4 juni: San Geronimo - San Francisco

Over de Golden Gate Bridge gefietst! Prachtig, alleen was de bovenste helft, zoals zo vaak, in een mistwolk gehuld. Maar toch was het heel bijzonder om over deze brug te fietsen. Het was lastig om op de brug te komen doordat het fietspad aan de westkant was afgesloten. We moesten de fietsen nu via een steile trap omlaag rijden, onder de brug door, en daarna via een steile trap omhoog duwen om aan de oostkant te komen.

En wat een steile straten in San Francisco! Dat was dus een paar stukjes lopen vandaag.

Halverwege de middag al gestopt bij een motel in het zuid-westen van San Francisco, aan de kust. Het was miezerig weer van de zeemist en we waren moe.

Vandaag 52,3 km afgelegd.

Voor de komende dagen hebben we een lastig traject wat motels betreft. We hadden eigenlijk tot Monterey willen doorfietsen (Santa Barbara of San Luis Obispo was zeker al te ver), maar nu hebben we besloten om morgen al een auto te huren en de rest van Highway 1 per auto te doen. Een beetje abrupt eind van onze fietstocht, maar het is niet anders. Door de combinatie van tegenwind in Oregon en de vele steile hellingen in Californië lukt het gewoon niet om veel verder te komen. En het weer zit ook niet mee, we hebben een beetje genoeg van de natte zeemist. Wat we gefietst hebben was geweldig en we vinden het heel leuk dat we wel tot voorbij de Golden Gate Bridge zijn gekomen.

We hebben t/m San Francisco in totaal 1732 km met de fiets afgelegd in 25 dagen, dat is 69,3 km/dag gemiddeld.

De skyline van San Francisco, met de Bay Bridge

Dat zagen we van de Golden Gate Bridge

Van dichtbij is het best imposant

De dikke kabels zien er ook wel indrukwekkend uit

Leuk als een ander ook eens een foto voor je neemt, zo kun je zien dat we allebei op de brug waren

Dit straatje is supersteil, voor zover je het op de foto kan zien.

Aan de stand van de pastelkleurige huizen kun je zien dat dit ook een behoorlijk steile straat is.

De route met de foto's van 4 juni
of plak http://www.crondor.net/usa/san_geronimo-san_francisco.kml in het zoekveld van maps.google.com

zaterdag 5 juni: San Francisco - Santa Cruz

Vanmorgen zat alles weer potdicht met zeemist. We zijn naar San Francisco Intl. Airport gefietst om een auto te gaan huren. De Garmin (gps) had een prima route voor ons uitgedacht via rustige wegen. We hebben ongelofelijk veel plezier van dat apparaat, zonder hadden we niet met de fiets naar het vliegveld gekund. We werden bij Hertz door een heel aardige meneer geholpen. Alleen de eerste auto die hij voor ons dacht te hebben, was te klein (de achterbank kon niet omlaag). Nu hebben we een kleine SUV van Toyota (type RAV4). Met wat passen en meten ging daar alles in.

Zo zijn we weer teruggereden naar de kust, wat verder naar het zuiden. Tot een paar honderd meter landinwaarts was het nevelig en verderop was het stralend weer, heel vreemd. Maar langzaam werd het toch wat beter weer. We zijn een hele tijd op een geweldig strandje geweest, met schitterende rotsformaties en tide pools en rotsspleten met krabbetjes.

Tot Santa Cruz gereden; 21 km gefietst.

Zelfs bij het vliegveld hebben ze een aparte "bike route".

Weer terug bij de kust, picknickplekje

Mooie rotsen

Nog meer mooie rotsen

Dit lijkt wel een kastje met steentjes

Een krabbetje in een rotspleet

Kitesurfers in actie

Californische bruine pelikanen, Santa Cruz

Maffe camper

De route met de foto's van 5 juni
of plak http://www.crondor.net/usa/san_francisco-santa_cruz.kml in het zoekveld van maps.google.com

zondag 6 juni: Santa Cruz - Monterey - Salinas

We zijn met de auto naar Monterey gereden, waar we de fietsen weer rijklaar gemaakt hebben. Met de fiets de hele boulevard langs en daarna de 17-mile-drive gereden. In 1979 reden we die met een huurauto en we hebben er goede herinneringen aan. Ook nu hebben we er erg van genoten. Het was nu veel drukker en sommige plekken waren met hekken afgezet.

Aan het eind van de ochtend hing er nog een beetje zeemist, maar later was het zonnig en een graad of 20. Veel zeehonden, met jonkies, gezien. Je fietst voortdurend langs de kust, blauwe zee, witte schuimkoppen op de vele rollers en prachtige rotsformaties. Dit was dus echt onze laatste fietstocht deze vakantie.

Overnacht in Salinas, aan highway 101. Dat is een normale, niet toeristische, doorgaande route en de motelprijzen zijn er veel lager dan aan de toeristische highway 1 langs de kust.

31 km gefietst, een "makkie" dus.

Langs de boulevard van Monterey

Prachtig geel bloemenveld

Wieren op een van de strandjes

Er lagen hier heel veel zeehonden, met de verrekijker zag je goed dat er ook jonkies bij waren

Erica's nieuwste auto? Nee hoor, ze vond het meer een tekkel op wielen

Een eenzame dode boom

Een van de vele mooie rotspartijen

De (fiets)route met de foto's van 6 juni
of plak http://www.crondor.net/usa/monterey.kml in het zoekveld van maps.google.com
of de route met de auto resp. http://www.crondor.net/usa/santa_cruz-salinas.kml

het vervolg: terugreis met de auto (7 - 17 juni)

Andere pagina's:

De voorbereidingen, heenreis en verblijf in Seabeck
Washington (11 - 14 mei)
NW Oregon (15 - 18 mei)
ZW Oregon (19 - 23 mei)
Californië deel 1 (24 - 31 mei)