Fietsvakantie 2010 van Erica en Arnold

Andere pagina's:

Laatste wijziging aan deze pagina: 31-05-2020 11:28

zaterdag 15 mei 2010: Astoria - Nehalem

Vandaag was de eerste dag in Oregon. Hier wordt duidelijk rekening gehouden met fietsers: aparte fietsstroken en waarschuwingen voor de automobilisten. We hebben drie keer een flinke heuvel beklommen, resp. 124, 158 en 180m en telkens gingen we daarna weer terug naar zeeniveau. Vanaf de derde heuvel hadden we een prachtig uitzicht op de kust.
We hadden een paar leuke ontmoetingen met andere fietsers. O.a. een stel dat van de Grand Canyon naar de Mexicaanse grens is gefietst en vandaar zijn ze nu onderweg naar Alaska. Daarbij valt onze tocht in het niet.

Picknick op Cannon Beach

Cannon Beach met Haystack Rock

De eerste tunnel die we tegenkwamen: je moest op een knop drukken om het waarschuwingslicht te activeren

Hier hebben we even gepauzeerd

Uitzicht op de kust bij Manzanita, vanaf de 3de heuvel

Nog even nagenieten van het uitzicht

De route met alle foto's: astoria-nehalem.kml
of plak http://www.crondor.net/usa/astoria-nehalem.kml in het zoekveld van maps.google.com

zondag 16 mei 2010: Nehalem - Netarts

Ook vandaag bleef de verwachte bewolking gelukkig weg. We hadden een redelijk stuk vlakke weg om even lekker op te schieten, dat komt niet zo vaak voor. Bij Tillamook begonnen we aan de Three Capes Scenic Route. Eerst een mooi stuk langs Tillamook Bay en daarna een stevige klim, 2.5 km met 7%, naar Cape Meares, gevolgd door 50m nóg wat steiler omlaag naar een uitzichtpunt. Daar was het schitterend, zie foto's. Daarna dezelfde 50m steil omhoog, gevolgd door een lekkere afdaling, om vervolgens weer te moet klimmen. Wat zijn we blij met onze lichtste versnelling.
Er zijn best veel mensen die ons aanspreken over de fietsen. Ze willen vaak van alles weten over de riemaandrijving en de Rohloff naaf. Maar we hebben ook andere fietsers gesproken. Vandaag ontmoetten we een jonge knul uit Quebec op een zwaar bepakte racefiets. Hij was in Vancouver begonnen, volgt de Pacific Coast Route tot voorbij de Redwoods en gaat dan via Nevada, Utah, Colorado terug naar Quebec. Een hele onderneming in je eentje, met zo'n soort fiets.

Vliegerfestijn in Rockaway Beach

Als er geen vluchtstrook meer is om op te fietsen, staan er steeds van dit soort borden.
Ze zijn hier zuinig op fietsers.

Tillamook Bay

Uitzicht vanaf Cape Meares.

Koffiestop langs de weg.

Uitzicht op Netarts Bay

De eigenares van dit motel heeft een wat doorgeschoten poging gedaan om de kamer "gezellig" te maken, alles heel bont en oud. Op de foto's zie je het niet zo goed als in werkelijkheid.

De route met alle foto's: nehalem-netarts.kml
of plak http://www.crondor.net/usa/nehalem-netarts.kml in het zoekveld van maps.google.com

maandag 17 mei 2010: Netarts - Lincoln City

Vandaag een bewolkte frisse dag, met weer een flinke klim, behoorlijk steil naar Cape Lookout (265m). Halverwege een prachtig uitzicht. Boven moest je een uur lopen naar een uitzichtpunt, maar zo lang durven we de bepakte fietsen niet alleen te laten. We hebben na elkaar een stukje gelopen, dat was ook mooi. Later op de dag kwam er nog zo'n klim, maar die was minder steil. Over een lekker rustig weggetje (de oude weg 101) door een prachtig bos vol bemoste bomen en heel veel varens.
Ondanks de voorspelde regen hebben we het de hele dag droog gehouden. De eerste paar druppels vielen toen we bij ons motel in Lincoln City aankwamen.
We hebben nu een week gefietst. De spieren zijn aardig getraind en de zadels hebben ook vrede gesloten met de achterwerken. Gemiddeld hebben we 80 km per dag gereden en we hebben het nog steeds prima naar ons zin. Afgezien van een paar spetters vandaag hebben we het de hele week droog gehad.

Uitzicht bij Anderson Point

Duinen na Cape Lookout (op 70 m)

Haystack Rock, Cape Kiwanda, picknick

Deze meeuw hoopte vast op een paar stukjes van ons brood (Cape Kiwanda)

De route met alle foto's: netarts-lincoln_city.kml
of plak http://www.crondor.net/usa/netarts-lincoln_city.kml in het zoekveld van maps.google.com

dinsdag 18 mei 2010: Lincoln City - Waldport

Het kon natuurlijk niet uitblijven: vanmorgen regende het. "Soft rain" en droge periodes wisselden elkaar af. Om 12 uur werd het droog en kwam de zon af en toe door. De route van vandaag (74 km) ging vaak vlak langs de rotsachtige steile kust. Heel mooi dus!
Er stond een stevige zuidenwind, ca. windkracht 6. Als je ook spierballen in je benen kunt krijgen, dan hebben wij die langzamerhand. Soms moesten we zelfs helling af flink trappen om tegen die wind in te komen.
We hebben erg veel plezier van de GPS. In Newport wilden we lekker lunchen i.p.v. een picknick waarbij de kaas van je brood afwaait. Dus met de Garmin gezocht naar eetgelegenheden en een Subway uitgezocht voor een heerlijk broodje met tonijnsalade en allerlei groenvoer.
In Waldport hadden we er genoeg van en zijn we het eerste het beste hotel ingedoken.

Kust net na Lincoln City

Otter Crest Loop, een aparte fietsstrook en voor de auto's eenrichtingverkeer.

Uitzicht vanaf Cape Foulweather, langs de Otter Crest Loop.

Kust vlak na Cape Foulweather.

Brug na Newport.

Seal Rock State Park: de golven beuken op de rotsen.

De route met alle foto's: lincoln_city-waldport.kml
of plak http://www.crondor.net/usa/lincoln_city-waldport.kml in het zoekveld van maps.google.com

het vervolg: ZW Oregon (19 - 23 mei)

Andere pagina's:

De voorbereidingen, heenreis en verblijf in Seabeck
Washington (11 - 14 mei)
NW Oregon (15-18 mei)
Californië deel 1 (24 - 31 mei)
Californië deel 2 (1 - 6 juni)
De terugreis met de auto + Seabeck e.o. (7 - 17 juni)